close
دانلود آهنگ جدید
قدرت تلمیح در جذب مخاطب سریال Stranger Things
مطالب جدید
دانلود قسمت 2 فصل 6 سریال Teen Wolf
دانلود قسمت 2 فصل 6 سریال Teen Wolf

تاریخ انتشار : پنجشنبه 04 آذر 1395

دانلود قسمت 5 فصل هشتم سریال The Vampire Diaries
دانلود قسمت 5 فصل هشتم سریال The Vampire Diaries

تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1395

باکس آفیس 8 آذر + انیمیشن Moana در صدر جدول
باکس آفیس 8 آذر + انیمیشن Moana در صدر جدول

تاریخ انتشار : دوشنبه 08 آذر 1395

اخبار تاریخ پخش ، تمدید و کنسلی سریالهای The Path ، Taboo ، The Crown ، Pretty Little Liars و …
اخبار تاریخ پخش ، تمدید و کنسلی سریالهای The Path ، Taboo ، The Crown ، Pretty Little Liars و …

تاریخ انتشار : شنبه 06 آذر 1395

اخبار تمدید و کنسلی سریالهای Notorious و Frontier
اخبار تمدید و کنسلی سریالهای Notorious و Frontier

تاریخ انتشار : شنبه 06 آذر 1395

جدول پخش جدید فیلم های کمپانی 20th Century Fox
جدول پخش جدید فیلم های کمپانی 20th Century Fox

تاریخ انتشار : جمعه 05 آذر 1395

گزارش باکس آفیس ۱ آذر + صدرنشینی Fantastic Beasts ، فیلمهای هفته قبل را یک رده عقب فرستاد
گزارش باکس آفیس ۱ آذر + صدرنشینی Fantastic Beasts ، فیلمهای هفته قبل را یک رده عقب فرستاد

تاریخ انتشار : پنجشنبه 04 آذر 1395

Emilia Clarke به فیلم مستقل مجموعه Star Wars بنام Han Solo پیوست
Emilia Clarke به فیلم مستقل مجموعه Star Wars بنام Han Solo پیوست

تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آبان 1395

HBO در حال صحبت با George R.R Martin درباره ساخت پیش درامد Game Of Thrones
HBO در حال صحبت با George R.R Martin درباره ساخت پیش درامد Game Of Thrones

تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1395

دانلود قسمت 4 فصل هشتم سریال The Vampire Diaries
دانلود قسمت 4 فصل هشتم سریال The Vampire Diaries

تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1395

دانلود قسمت 3 فصل هشتم سریال The Vampire Diaries
دانلود قسمت 3 فصل هشتم سریال The Vampire Diaries

تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1395

مذاکرات برای ساخت اسپین آف big bang theory با موضوع نوجوانی Sheldon در حال انجام است
مذاکرات برای ساخت اسپین آف big bang theory با موضوع نوجوانی Sheldon در حال انجام است

تاریخ انتشار : جمعه 21 آبان 1395

حضور Dumbledore در قسمت دوم Fantastic Beasts and Where to find Them تایید شد
حضور Dumbledore در قسمت دوم Fantastic Beasts and Where to find Them تایید شد

تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آبان 1395

Rami Malek در فیلم بیوگرافی Bohemian Rhapsody در نقش Freddie Mercury بازی می کند
Rami Malek در فیلم بیوگرافی Bohemian Rhapsody در نقش Freddie Mercury بازی می کند

تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1395

گزارش باکس آفیس ۱۷ آبان + Doctor Strange در صدر و دومین پرفروش کاراکترهای Marvel
گزارش باکس آفیس ۱۷ آبان + Doctor Strange در صدر و دومین پرفروش کاراکترهای Marvel

تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آبان 1395

تبلیغات
ثبت آگهی شما ... ثبت آگهی شما ...
قدرت تلمیح در جذب مخاطب سریال Stranger Things

قدرت تلمیح در جذب مخاطب سریال Stranger Things

کافی است به لیست فیلم‌های ساخته‌شده در چند سال اخیر نگاهی بیندازیم و با شمار زیادی از بازسازی‌ها، دنباله‌ها و یا پیش‌درآمدها و یا حتی مشتقاتی مواجه شویم که صنعت سینما و تولید فیلم‌های تجاری را قبضه کرده‌اند.برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

قدرت تلمیح در جذب مخاطب سریال Stranger Things

فرض کنید که فردی با فیلم‌های جنگ ستارگان بزرگ شده است. پوسترها و اسباب‌بازی‌هایش را از کودکی و نوجوانی جمع کرده است. در مجلات مقاله‌هایش را دنبال کرده و طرفدار پروپاقرص آن است. حالا خبری منتشر می‌شود مبنی بر اینکه ادامه این فیلم ساخته خواهد شد. مطمئناً تصور واکنشی که آن فرد به این موضوع نشان می‌دهد سخت نیست. حسی سرشار از هیجان که سر از پا نمی‌شناسد و هر طور که شده سعی می‌کند در اولین فرصت ممکن بلیت آن را خریداری یا حتی پیش‌خرید کند و از دیگران در تماشای آنجا نماند. حالا بالاخره پس از مدت‌ها انتظار وارد سالن سینما می‌شود و فیلم موردعلاقه‌اش پخش می‌شود. موردعلاقه چون فرقی نمی‌کند منتقدها در مورد آن چه گفته‌اند یا نظر دوست صمیمی‌اش در مورد آن چیست. نظر هوادار دیگری که از فیلم خوشش نیامده هم مهم نیست. او فیلم را تماشا می‌کند. حتی فیلم به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید، او در حال تماشایش از آن لذت می‌برد. حالا ممکن از بعد از تمام شدن و چند ساعت بعد نظر دیگری داشته باشد ولی در حین تماشای آن لذت می‌برد چون تمام فکر و ذهنش این است که طرفدار این فیلم است و با آنها بزرگ شده است. فیلم آغاز می‌شود و کم‌کم نشانه‌هایی از فیلم‌های قبلی جنگ ستارگان در فیلم به نمایش درمی‌آید. صحبت از شخصیت لوک اسکای‌واکر است. قهرمانی که شاید خودش را جای او تصور می‌کرد و اولین جرقه‌های نوستالژی را حس می‌کند. حسی که به او آرامش می‌دهد و برای حداقل دو ساعت (شاید بیشتر و بعد از تماشای فیلم) بهترین حس دنیا را به او می‌دهد.

شاید این توضیحات بیشتر مربوط به شخص بیننده و یا همان طرفدار فیلم و سریال باشد. اگر زاویه دیدمان را از این منظر تغییر دهیم و به سازندگان و کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی نگاه کنیم، از همین نکات به عنوان ابزاری استفاده می‌کنند تا مخاطب را به سالن‌های سینما بکشانند یا جلو تلویزیون بنشانند و محصولی که آمیخته از خاطرات گذشته‌شان هست را تماشا کنند. هالیوود در حال حاضر پر است از فیلم‌هایی که در گذشته مخاطبان زیادی داشت. فقط برای نمونه می‌توان جنگ ستارگان، استار ترک، دیو و دلبر، دنیای ژوراسیک، در جست‌وجو دُری، تارزان، کتاب جنگل و خیلی‌های دیگر را نام برد. اگر بخواهیم نام تک‌تک این فیلم‌ها را که همین‌طور با سرعت به تعدادشان اضافه می‌شود نام ببریم شاید این نکته به ذهن خطور کند که آیا ایده در دنیای فیلم‌سازی یا حداقل در دنیای ساخت بلاک‌باسترها (همان فیلم‌های تجاری بزرگ) تمام‌شده؟ شاید این سؤالی باشد که برای پاسخ‌گویی باید در بحث‌ها و یادداشت‌های دیگری پرداخته شود ولی نکته‌ای که نمی‌توان کتمان کرد این است که برای استودیوهای فیلم‌سازی سودآور است. حتی اگر از نگاه منتقدان هم این فیلم‌ها حرف خاصی برای گفتن نداشته باشند. به‌عنوان مثال فیلم دنیای ژوراسیک که پس از سال‌ها دوباره ما را به دنیای دایناسورها بازگردانده و به‌تازگی اعلام‌شده که قرار است سه‌گانه باشد نشان می‌دهد که فقط با استفاده از نام ژوراسیک و دایناسور هایی که قبلاً استیون اسپیلبرگ به آنها جان بخشیده بود، می‌توان آن‌قدر مخاطب را به پای سینما کشاند که چنین فیلمی که منتقدان آن‌چنان از فیلم راضی نبودند تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ شود. پس قابل درک است که چرا هالیوود به دنبال ساخت انواع و اقسام فیلم‌ها با موضوعاتی است که قبلاً مخاطبانی داشته‌اند که به راحتی و فقط با انتشار اسم فیلم ذوق و شوق فراوانی برای تماشاکردن آن پیدا می‌کنند. همه این‌ها ابزاری است احساسی برای جذب مخاطب که هر چه جلوتر می‌رویم شرکت‌ها از این ابزار برای فروش بیشتر فیلم‌های خود استفاده می‌کنند.

در عالم هنر و ادبیات به این ابزار اینترتکسشوالیتی یا همان تلمیح در زبان فارسی گفته می‌شود. آرایه‌ای که با آن با اقتباس و قرض گرفتن موضوع و جسم و واقعه‌ای و یا هر چیز دیگری از یک اثر دیگر، خواننده یا بیننده به مکان و زمان دیگری می‌فرستد. البته در این مورد آن چیز از فیلم گرفته شده است که اگر به ریشه آن برگردیم به فیلم‌نامه بازمی‌گردد. آرایه‌ای که اولین بار ژولیا کریستوا، نویسنده و متفکر بلغاری-فرانسوی از آن استفاده کرد و بعداً تغییر و گسترش پیدا کرد. تلمیح شاید بیشتر از هر چیزی با حس نوستالژی انسان در ارتباط است. کوچک‌ترین اشاره‌ای به یک فیلم و شخصیت دیگر حسی به انسان دست می‌دهد که می‌تواند لبخند به لب بنشاند و یا انسان را غمگین و یا حتی خشمگین کند. این ابزار که شاید بهتر باشد به آن سلاح بگوییم چنان قدرتی دارد که اگر از داستان‌های عامه‌پسند اشاره‌ای در اثر تولیدشده آورده شود مخاطب را جذب می‌کند. نگاهی به فیلم بتمن در برابر سوپرمن کاملاً این موضوع را اثبات می‌کند. شاید کسی که حتی طرفدار آثار کتاب‌های مصور و اقتباس‌های سینمایی آن نباشد با شنیدن نام‌های سوپرمن و بتمن و اینکه این دو قرار است در یک فیلم حضور داشته باشند و حتی در مقابل هم مبارزه می‌کنند، هیجان‌زده می‌شود. فروش فیلم‌های بتمن در برابر سوپرمن و جوخه انتحار آن‌چنان زیاد است که بعید است تمام کسانی که به تماشای این فیلم‌ها رفتند از طرفداران پر و پا قرص این آثار باشند. نام جوکر کافی است که خاطره بازی‌های جک نیکلسون و هیث لیجر دوباره زنده شود و بدون توجه به نقدهای منفی‌ای که هر دو فیلم داشتند، مردم برای تماشای این شخصیت‌ها به سینما بیایند.

http://up.serialia.ir/view/1887142/Stranger-Things-2-serialia.jpg

چیزهای عجیب‌تر چندین بار از تلمیح برای روایت داستان خود استفاده می‌کند و فضای کلی سریال را در بر می‌گیرد. با تماشای تبلیغ (تریلر) در همان لحظات آغازین ما را به دهه هشتاد میلادی می‌برد. حتی کسانی که در آن دهه زندگی نکرده‌اند و خاطره‌ای از آن دوران ندارند به‌راحتی غرق در المان‌های به‌کار گرفته شده در آن می‌شوند. و شکی نیست کسانیکه در آن دوران بزرگ‌شده‌اند حس نوستالژی بیشتری به آن‌ها تزریق می‌شود. در این تبلیغ از همان ابتدا اشاره به آثار دیگر آغاز می‌شود. تبلیغ با صحنه‌هایی از دوچرخه‌سواری چند کودک آغاز می‌شود. احتمالاً همه با فیلم ای‌تی ساخته استیون اسپیلبرگ آشنایی دارند و یکی از صحنه‌های به‌یادماندنی آن فیلم هم شامل پرواز دوچرخه بود که در نمایی رو به روی قرص کامل ماه به تصویر کشیده شد و تبدیل به یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما و حداقل ژانر علمی‌تخیلی شد. چیزهای عجیب‌تر به زیبایی از تلمیح استفاده می‌کند و خواسته یا ناخواسته با دوچرخه و چند کودک ما را به آن دوران می‌برد. حتی شاید بعضی از ما دهه‌های بعدتر آن فیلم را دیده باشیم ولی شاید حس آرامش و صلح‌آمیزی که به ما دست می‌دهد کمتر از کسانی که آن فیلم را بر روی پرده‌های سینما دیدند کمتر نباشد. فضای تاریک سریال و اشارات مختلف به مجموعه آثار پرمخاطب مانند هابیت و مردان اکس، موسیقی دهه هشتاد، اشارات سیاسی و حتی بازی‌های تخته‌ای که این آخری شاید بتوان آن را میراثی از دهه‌های قبل دانست که کمتر طرفدار دارد، بیشتر و بیشتر بر این احساسات می‌افزاید. چیزهای عجیب‌تر معجونی است از ای‌تی و گونیز و انگار که استیون اسپیلبرگ و استیون کینگ با هم همکاری کرده‌اند و عصاره هنر جی‌جی ابرامز به آن اضافه شده و محصول نهایی آن اثر هشت ساعته‌ای است که ما را میخکوب پای نتفلیکس می‌نشاند.

در بین منتقدان نگاه‌ها به استفاده از نوستالژی در فیلم‌ها متفاوت است. بعضی با آن موافق و بعضی نیز با آن مخالفند. البته نکته اصلی در طرز استفاده از این ابزار است. ممکن است یک فیلم بمبارانی از نوستالژی باشد و بیننده را نسبت فیلم بیزار کند و چیز جدیدی برای گفتن نداشته باشد، در عین حال آثاری وجود دارد که به خوبی از این سلاح استفاده می‌کنند و نتیجه‌اش یک تجربه لذت‌بخش می‌شود. یکی از کسانی که فکر می‌کند از عنصر نوستالژی بیش‌ازحد استفاده‌شده جاناتان پاین، یکی از نویسندگان و دبیران مجله امپایر است. او در یادداشتی به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید که نوستالژی سریال چیزهای عجیب‌تر را برایش خراب نکرد و فقط رازهای سریال را به‌سرعت برملا کرد. از نظر او زمانی که شخصیت‌ها تازه متوجه شدند داستان از چه قرار است ما در چند قسمت قبل متوجه همه‌چیز شده بودیم. هر پیچش داستانی‌ای که قرار بود شگفت‌آور باشد آن اثری که انتظار می‌رفت را نداشت. او در ادامه می‌گوید که نوستالژی لزوماً چیز بدی نیست و در اولین فرصت ممکن تمام قسمت‌های چیزهای عجیب‌تر را به خاطر فضای سریال نگاه کرد. او همچنین اشاره به ساخت فیلم‌هایی مانند گست‌باسترز، دنیای ژوراسیک و جنگ ستارگان می‌کند که مملو از عناصر نوستالژی هستند و بهترین اثری که توانسته از این ابزار استفاده کند را فیلم ورزشی کرید می‌داند. از نظر او این فیلم یک داستان و شخصیت اصلی قوی دارد و با اشاراتی به فیلم راکی این اثر تقویت می‌شود ولی با این حال هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهد که با آنها خود فیلم کنار گذاشته شود. از طرف دیگر فیلم نابودگر: پیدایش قرار دارد که آنقدر با تاریخ و گذشته فیلم بازی کرد که کل این سری را تا نابودی پیش برد. او معتقد است که فیلم‌سازان باید از نوستالژی استفاده کنند ولی تا کمترین حد ممکن. مشکل اینجاست که امروزه فیلم‌سازان به اندازه استفاده جرج لوکاس در پیش‌درآمدهای جنگ ستارگان از جلوه‌های ویژه از این عنصر بهره می‌گیرند.

http://up.serialia.ir/view/1887143/Stranger-Things-3-serialia.jpg

از طرف دیگر هستند منتقدانی که چیزهای عجیب‌تر را به خاطر همین حس نوستالژی ستایش می‌کنند. جیمز دایر یکی از سردبیران مجله امپایر یکی از همین افراد است. او با اشاره به نکاتی که قبلاً اشاره شد این سریال را نامه‌ای عاشقانه می‌داند که کاملاً با جریان حال حضار هالیوود در استفاده از نوستالژی متفاوت است و اشتباه گرفتن این موضوع را غلط می‌داند. او معتقد است که مشکل این نیست که از نوستالژی زیاد استفاده شده است بلکه به اندازه کافی بهره گرفته نشده. او نوستالژی را چیزی می‌داند که از قلب ما می‌آید نه از کیف پولمان و به آن به‌عنوان یک هدیه نگه می‌کند. او دراین‌باره می‌گوید که نوستالژی به ما یادآوری می‌کند با وجود اینکه اوضاع در حال حاضر خوب نیست ولی زمانی وجود داشت که همه‌چیز خوب بود و یک روزی دوباره چنین می‌شود.

احتمالاً مقایسه نوستالژی و یا آنچه با عنوان تلمیح توضیح داده شد با جلوه‌های ویژه رایانه‌ای بهتر می‌تواند نشان دهد که چقدر این ابزار از لحاظ هم هنری و هم اقتصادی بر مخاطب تأثیر می‌گذارد. یک اثر سینمایی اگر مملو از جلوه‌های ویژه باشد حتی با فرض بر اینکه به این جلوه‌ها نیاز دارد شاید احتمال موفقیتش کم باشد. حداقل اگر نگاهی به فیلم‌های تجاری چند سال اخیر و همین فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌های مصور ابرقهرمانی بیندازیم کم‌تر کسی به جلوه‌های ویژه خارق‌العاده اشاره می‌کند. هسته داستانی و شخصیت‌پردازی همیشه در رتبه‌های اول یادآوری برای ما هستند و شاید وقتی از همه این‌ها گذر کردیم نوبت جلوه‌های ویژه می‌رسد. حال جای عبارت جلوه‌های ویژه می‌توان نوستالژی قرار داد و به اهمیت و ظرافت این ابزار پی برد. بی‌دلیل نیست که مارول تمام تلاش خود را کرد تا امتیاز استفاده از شخصیت مرد‌عنکبوتی‌اش را از کمپانی فاکس پس بگیرد. بعد از ساخته‌شدن پنج فیلم از سال ۲۰۰۲ باز هم نام این شخصیت تب‌وتاب زیادی برای طرفداران به وجود می‌آورد. چه چیز بهتر از اینکه بازی با احساسات ما ادامه پیدا کند. بیشتر مواقع تجربه لذت‌بخشی است.

منبع  : Nerdwriter1, Empire

اخبار فیلم و سریال

برچسب ها : قدرت تلمیح در جذب مخاطب سریال Stranger Things ,سریال Stranger Things و قدرت تلمیح در جذب مخاطب ,اخبار سریال استرنجر ستنگز ,اخبار Stranger Things ,اخبار سریال Stranger Things ,تصاویر Stranger Things ,تصاویر سریال Stranger Things ,پوستر سریال Stranger Things ,اولین پوستر سریال Stranger Things ,پوستر Stranger Things ,بازیگران Stranger Things ,اخبار فیلم و سریال ,سریالیا ,جدیدترین اخبار فیلم و سریال ,serialia ,
وعده صادق میگه :
سلام تحلیل جالبی بود
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
ثبت آگهی شما ...